A A A

Przełożenie

(20-06-2011)

Przełożenie w rowerze określa, wyrażając się kolokwialnie, jak ciężko się pedałuje. Istnieje wiele różnych miar przełożenia. Najprościej jest je zmierzyć za pomocą ilorazu ilości ząbków na danej tarczy na korbie do ilości ząbków na koronce kasety.

 

I = Zp / Zt

 

Czyli kanoniczne wyrażenie przełożenia w mechanice

 

Taka miara jest użyteczna jeżeli zawsze jeździmy na tym samym ( lub prawie tym samym ) rowerze, z tymi samymi oponami i tymi samymi korbami. Sprawa się trochę komplikuje jeżeli chcemy np porównywać się z kolegą.

 

Dlatego drugą miarą przełożenia jest tzw "wybieg", czyli ilość metrów przejechana podczas jednego obrotu korbą. Wyliczamy to wzorem:

 

W = I * Ob

 

Gdzie:

  • I to przełożenie

  • Ob to obwód koła napędowego

 

Oczywiście, jeżeli jesteśmy analnie dokładni, to do tej formuły wstawiamy obwód koła biorący pod uwagę ugięcie opony pod wpływem obciążenia...

 

Wliczając zatem wzór na przełożenie wychodzi:



W = ( Zp / Zt ) * Ob



Dla koła o obwodzie 2.15m ( czyli typowe koło roweru górskiego z oponą ok 2.25" ) i koronką 36 zębną z przodu i 18 zębną z tyłu mamy wybieg o wartości:



W = ( 36 / 18 ) * 2.15

W = 4.3 metra.

 

Na mojej stronie korzystam z notacji XX/YY do określenia przełożenia. XX to rozmiary koronek na korbie, YY to rozmiar koronki na kasecie. Czyli 22/34 oznacza przełożenie 22 przód oraz 34 tył.